luni, 10 august 2015

Festivalul Strada Armeneasca

In acest weekend a avut loc Festivalul Strada Armeneasca, festival menit sa promoveze cultura si traditiile armene.
Locul de desfasurare, strada si Biserica Armeneasca.



Sambata am fost si eu un pic, caci ma rodea curiozitatea, in ciuda caldurii naucitoare.
Cu aceasta ocazie am aflat mai multe lucruri despre armeni. 
Armenia este una dintre cele mai vechi civilizatii din lume. Pe muntele Ararat (altitudine 5137 m), Noe cu Arca sa si-a gasit salvarea.
In curtea bisericii a fost o expozitie de fotografii, unde am gasit si Muntele Ararat.



Si imediat in stanga intrarii in curtea bisericii se afla un indicator cu cele mai importante destinatii, din punct de vedere armenesc.






Pe gardul bisericii au fost puse mai multe afise, din care am aflat despre personalitatile armene romane si internationale.






S-au organizat tururi ghidate ale bisericii si casei de cultura armenesti (aflata in curtea bisericii), dar si un tur ghidat prin cartierul armenesc.
Actuala biserica Armeneasca este construita in anul 1911 si este monument istoric. Armenia este prima tara care a adoptat crestinismul. 


La intrarea in biserica gasim si un scurt istoric al acestui asezamant.





Vis-a-vis de biserica se afla Casa de cultura a armenilor



Si acum se ne plimbam un pic pe Strada Armeneasca, gatita de sarbatoare.


In bazarul organizat pe strada Armeneasca sunt costume armesti, bijuterii. Exista si un stand unde, daca doresti, ti se caligrafiaza numele in limba armeana.





Si firesc, exista si o scena. Aici au avut loc spectacole de muzica si dans specifice, sustinute si de artisti veniti special pentru acest eveniment din Armenia.


Un coltisor tihnit a fost amenajat cu canapele si perne. Aici am stat si am savurat un suc proaspat de rodie, cu gheata. O nebunie!
Am aflat cu aceasta ocazie ca rodia (Nur) este fructul national al Armeniei. Este un simbol stravechi al fertilitatii si abundentei, considerat si un talisman impotriva deochiului.
Un aspect interesant este ca rodia are 365 de seminte, care in folclorul armean simbolizeaza fiecare zi a anului. 
Si am mai aflat o poveste despre rodie, care mi-a placut foarte mult. Formula de incheire a basmelor armene suna cam asa "Si trei rodii au cazut din rai, una pentru povestitor, una pentru cel care asculta si, a treia pentru tot restul lumii". Frumos, nu?!


In fiecare zi a festivalului au avut loc tot felul de actiuni menite sa "imprastie" cultura armeana, sa bucure si sa distreze pe cei veniti sa-i cunoasca pe armeni.
Sambata, in timpul in care am fost eu acolo, a avut loc actiunea numita :"Strada de carte".Editura Ararat a pus la dispozitia publicului mai multe carti editate de ei. Acestea au fost asezate pe jos de catre mai multi voluntari. Pentru un timp toata lumea a privit cartile epuse i apoi fiecare a fost invitat sa-si aleaga o carte sau mai multe, pentru a cunoaste mai bine scriitorii armeni.



A fost frumos, as mai fi stat, dar caldura.... Sper ca anul viitor sa fie un pic mai racoare, sa ne putem bucura in voie de toate cele trei zile de festival.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Multumesc pentru vizita si comentariile voastre!