marți, 27 octombrie 2015

Soldatul din Piata Titan

La intersectia bdul Nicolae Grigorescu cu bdul Theodor Pallady, in cartierul Titan, se afla o statuie ce reprezinta un soldat gata de atac.


Este inconjurat de blocuri si marea majoritate a locuitorilor nu stiu istoria acestei statui si o cunosc doar ca punct de reper in zona.


Pentru ca locuiesc in apropierea statuii, mi-am dorit sa aflu mai multe despre ea si iata ce am aflat. 
Soldatul din cartierul meu, are o vechime considerabila. Statuia a fost ridicata prin staruinta primarului Constantin M. Branzoi, primar al comunei Dudesti-Cioplea, in anul 1932. 
Aceasta a fost realizata de catre sculptorul Spiridon Georgescu (1887 - 1974). Cea mai reprezentativa lucrare a acestuia este "Monumentul Eroilor din Arma Geniului", cunoscuta sub denumirea "Leul" aflata in apropierea Palatului Cotroceni.
Statuia Soldatului a fost ridicata in onoarea eoilor cazuti pentru democratie si libertatea poporului in timpul primului razboi mondial. 


Pe placutele laterale ce apar pe soclul statuii sunt insirate spre aducere aminte numele eroilor. Toti acesti eroi cazuti la datorie proveneau din comuna Dudesti-Cioplea. Tot spre cinstirea lor mai multe strazi din zona poarta numele lor. Astfel am mai deslusit un mister din cartierul meu. Sunt multe strazi cu nume de soldati, dar pe placute nu exista nici o alta mentiune in afara numelui. Initiativa de a denumi si redenumi mai multe strazi din comuna dupa eroii sai din primul razboi mondial a apartinut aceluiasi primar, mentionat mai sus. 




Pe partea frontala a soclului se afla o scena de lupta inversunata.






Si am mai aflat un lucru interesant despre statuia Soldatului, toti cei inscrisi pe soclul statuii au fost eroii ortodocsi din Dudesti. Pentru eroii catolici din Cioplea a fost ridicat un alt monument, mai mic, aflat in cimitirul catolic din cartier. Nu am ajuns inca sa-l vizitez, dar nu e timpul trecut.
Cele mai multe informatii le-am gasit pe acest blog foarte  interesant si plin de informatii valoroase.
Sa ne cinstim eroii, macar cu un gand, atunci cand, in vartejul traiului de zi cu zi, trecem pe langa monumentul ridicat in amintirea eroismului lor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Multumesc pentru vizita si comentariile voastre!